Markedsføring til håndværkere

Er du selvstændig håndværker så ved du godt at det der med markedsføring ikke klarer sig selv og til tider kan virke helt uoverskueligt. Selv om du pt. har en fyldt ordrebog så er marketing vigtig hvis du vil fastholde din kundegrupper og gerne vækste yderligere.

 

Om du er tømrer, elektriker, murer, maler eller noget helt andet er her 5 tips til at få taget fat på bedre markedsføring af din virksomhed:

 

  • Bed dine venner, familie og gode forretningsforbindelser om at dele links til din Facebook- eller hjemmeside. Din hjemmeside eller Facebook side skal være flot visuel, brugervenlig og have alle relevante og opdaterede kontaktinfo til både dig og andre nøglepersoner i virksomheden.

 

  • Sørg for at være synlig i dit lokalområde. Køb en reklameplads i den lokale idrætshal eller lokalblad. Synlighed i lokale trykte medier er også vigtigt hvis det er den ældre kundegruppe du har fokus på, synlighed på de sociale medier møder bedre det yngre kundesegment.

 

  • Få trykt flotte, kvalitets flyers til uddeling i udvalgte områder hvor I ønsker mere arbejde. Når I er ude på jobs kan du evt. give en eller flere af medarbejderne til opgave at bruge ½ time på at lægge flyers i de omkringliggende postkasser for derved at opdyrke nyt kundeunderlag.

 

  • Når du er i kontakt med kunden du arbejder for, om det er personligt eller skriftligt ved fremsendelse af faktura så vedlæg gerne et eller flere visitkort så kunden husker dig til en anden gang, og evt. kan dele sine gode oplevelser med virksomheden og dele dette med naboer og venner. Et visitkort er stadig et godt marketingsredskab.

 

  • Det er en god ide at indsamle anmeldelser og referencer fra dine kunder. Dette er med til at give kendskab og tillid til din håndværker virksomhed. Vær altid proaktiv og opfordrer gerne dine tilfredse kunder til at skrive anmeldelser og dele dem på diverse sociale platforme

 

Har I yderligere overskud og tid så få lavet skilte der kan opsættes ved byggepladser efter aftale, folie til bilerne der giver synlighed i lokalområdet og find en medarbejder der har talent for videoproduktion der kan udarbejde ideér til sjove og informative reklame videoer der præsenterer virksomhedens kvaliteter og muligheder for både eksisterende og nye kunder.

Disse videoer kan lægges på hjemmeside, Facebook og udsendes i ugentlige kundemail.

Lav en plan for opfølgning på dine marketingtiltag. Få en fast person i virksomheden til at tage ansvar for at implementere disse i de ugentlige opgaver.