Faktorer du bør overveje, før du fastsætter dine priser som håndværker

En af hovedårsagerne til, at folk går i gang for sig selv, er udsigten til at tjene flere penge, end de gør på deres 9-5 job. At blive betalt er i høj grad pointen, men når du er iværksætter, kan det være en udfordring at finde ud af, hvad du skal betale for dine ydelser. Det gælder, hvis du også vil være håndværker.

Det er meget vigtigt at sætte de rigtige priser. Du skal tjene penge, men du vil heller ikke prissætte dig selv for job og muligheder. Mange virksomheder fejler tidligt, og i nogle tilfælde kunne de ikke finde ud af deres priser, før det var for sent. De spurgte enten for meget og kunne ikke hente kunder eller spurgte for lidt og kunne ikke fortsætte med at fungere. Her er nogle faktorer, du skal overveje, inden du sætter dine priser som håndværker.

 

Hvor meget ønsker du at få udbetalt?

Selvfølgelig ønsker du sikkert at få udbetalt millioner af kroner om året. Selvom det kan være realistisk på et tidspunkt, er det ikke realistisk, når du starter. Find ud af dit månedlige budget, inklusive tilbagebetaling af gæld, tilfældige udgifter og underholdning. Når du starter, skal du muligvis skære ned på visse ting bare for at være sikker. Din virksomhed kan tage et stykke tid at nå dertil, hvor du tjener det beløb, du håber på.

 

Hvor meget skal du bruge til din virksomhed?

Der er også forretningsudgifter, som du skal overveje. Husk, at dit overskud ikke kun er de indtægter, du indbringer. Du skal også beregne, hvor meget der går ud. Hvis du ikke opbygger en omfattende liste over alle dine månedlige forretningsudgifter, kan du opkræve for lidt og ende med at være meget stram med dine avancer. Du skal redegøre for udstyr, materialer, hjælpemidler, transport, ansættelse, markedsføring, en professionel hjemmeside og alt andet, du måtte have brug for.

 

En af dine vigtigste udgifter vil være forsikring. At være håndværker er forbundet med en risiko, da du kan bruge tungt udstyr og arbejde på arbejdspladser. Du kan komme til skade, dine medarbejdere kan komme til skade, eller du kan forårsage skade på en anden. Du skal have en dækning, der er skræddersyet specifikt til den branche, du arbejder i. Tag altid håndværkerforsikringsomkostninger i betragtning for prisfastsættelse, fordi det er en afgørende komponent for at beskytte din virksomhed.

 

Hvad ønsker dine kunder?

Dette kan blive vanskeligt, da det er umuligt at vide, hvad der er i tankerne på dine kunder. Du skal dog forstå, hvad der får kunderne til at vælge én håndværker frem for en anden. Er det den laveste pris? Det bedste håndværk? En balance mellem de to? Det kan også afhænge af jobbet. For eksempel vil en person, der har bygget et hjem, sandsynligvis have den bedste kvalitet arbejde for at stole på, at deres hjem ikke vil kollapse om et par år. Men hvis de har brug for en lille reparation, skal de bare have den laveste pris for at få det gjort og glemme alt om det. Det betyder også, at du skal beslutte dig for, hvilken type håndværker du skal være og præsentere dig selv som. Vil du være kendt for hurtige og billige jobs, eller vil du markedsføre dig selv til avanceret arbejde?

 

Hvad laver dine konkurrenter?

Det er aldrig en dårlig idé at vide, hvad dine konkurrenter gør. Du kan undersøge deres håndværker hjemmeside og operationer for at se, hvilke priser de opkræver for deres produkter og tjenester. Når du har fastslået det, kan du rationalisere dine priser. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at du vil opkræve mindre. Du kan beslutte, at konkurrentpriserne er for lave, og at du kan opkræve mere og markedsføre dit kvalitetshåndværk. Men du kan helt sikkert underbyde deres priser i håb om at tage deres kunder. Uanset hvad du opkræver, skal du altid sørge for, at produktet er af den bedste kvalitet.

 

Hvor meget er din tid værd?

Du skal finde ud af, hvor meget du skal tjene på en dag for at opnå det årlige beløb, du ønsker. Det betyder, at du skal beregne ved at bruge den årlige total, som inkluderer dit budget, personlige løn og overskud. Medtag dine fridage i beregningen, og gå derfra. Sørg for at inkludere at du muligvis også skal ansætte til bestemte job. Du kan dog justere prisen efter opgaven. Du kan derefter indsnævre tingene til en dagspris eller en timepris, afhængigt af jobbet.

 

På det tidspunkt er det eneste, du skal bruge, at få fat i omfanget af hvert enkelt projekt og sammensætte beløbene. Når du har styr på det, kan du måske gøre det i dit hoved, mens du rådfører dig med kunden. Du vil dog aldrig begå en fejl, når du giver dem dine anslåede priser. Du kan blive hængende med det beløb og ende med ikke at tjene nok til et projekt. Brug alle disse faktorer til at sætte de perfekte priser til at opbygge din virksomhed.