Reparation af hvidevarer hører ikke fortiden til

Når vaskemaskinen står af eller køleskabet ikke længere køler ordentligt, kan det være fristende bare at smutte ud og købe et nyt.
Men faktisk er det både en økonomisk og miljømæssig fordel at få repareret sine hårde hvidevarer, især nu hvor nye tiltag som servicefradraget, gør det endnu mere attraktivt at vælge reparation.
Du sparer ofte flere tusinde kroner
En ny vaskemaskine koster i gennemsnit 4.000-6.000 kroner. En reparation af samme maskine, f.eks. på grund af en defekt pumpe eller problemer med varmelegemet, kan ofte klares for 950-1.800 kroner. Med det nye servicefradrag, der trådte i kraft i 2025, kan du endda få fradrag på 26% for arbejdslønnen, over din skat, hvilket gør regningen endnu mindre.
Det betyder, at du i mange tilfælde sparer 3.000 kroner eller mere, i forhold til at skulle købe nyt. I de fleste tilfælde, kan en reparation af en enkelt del, betyde et produkt der kører som nyt igen. Reparation er ikke bare et midlertidigt fix, det kan forlænge maskinens levetid med flere år, og det er særligt værdifuldt i en tid, hvor mange hvidevarer holder kortere tid end tidligere. Ifølge Teknologisk Institut er levetiden på hårde hvidevarer i Danmark faldet til blot 6-8 år, mod 10-12 år i 1990’erne.
Det kan blive dyrt at skulle skifte maskiner ud hvert 6. år, selvom man måske køber en model til 4.000 kr. derudover, skal man betale for fra og installation hver gang.
Et mere bæredygtigt valg, har større effekt
Det er ikke kun din privatøkonomi, der nyder godt af en reparation. Også miljøet vinder. Når du vælger at reparere fremfor at købe nyt, undgår du den store miljøbelastning, der er forbundet med produktion, transport og bortskaffelse af hvidevarer.
Faktisk viser en undersøgelse fra Fixrs.dk, at en dansk familie i gennemsnit kan spare op mod 100 kg CO₂ om året ved blot at vedligeholde og forlænge levetiden på deres hvidevarer. Det svarer til, hvad et ungt træ optager over flere år, blot ved at lade din opvaskemaskine eller tørretumbler holde lidt længere.
Samtidig ved vi, at over 24.000 tons hårde hvidevarer hvert år kasseres i Danmark. Ifølge tal fra Dansk Producentansvar, går kun en meget lille del; omkring 430 tons, til genbrug. Det viser tydeligt, hvor stort potentiale der er for at gøre en forskel.
Mange smider ud for tidligt
En undersøgelse fra Coop Analysis viste, at hver femte dansker har smidt en hård hvidevare ud inden for de seneste to år og at næsten en tredjedel af de apparater stadig fungerede. Med andre ord: Vi skiller os af med apparater, der sagtens kunne have været brugt i flere år.
Det skyldes ofte, at reparation ikke er det første, vi tænker på eller at det opfattes som for dyrt eller besværligt. Hos Bell Service, peges der på at 95% af de opgaver de kommer ud på, kan en let og ligetil reparation, få hvidevarer tilbage i fuld ydeevne.
Reparation er ikke kun for de miljøbevidste
Selvom reparation i høj grad støtter en grønnere hverdag, er det også en praktisk og økonomisk beslutning. Vores teknikere kommer hurtigt ud og vurderer apparatet – og du får et ærligt svar: Er det bedre at reparere, eller er det tid til at skifte ud?
Vi ser os selv som din rådgiver og vi arbejder for, at du får den bedste løsning på både kort og lang sigt.
Gør noget godt for dig selv og for miljøet, når hvidevarer er defekte
Næste gang din vaskemaskine larmer, eller køleskabet ikke holder temperaturen, så tænk pris og miljø først. En reparation er mere end bare den lette løsning. Det er den billigste løsning, den bedste for miljøet og den mest ansvarlige løsning.